2015. január 20-án Kultúra Napja alkalmából a KKDSZ tüntetést szervezett. Ezen az eseményen a Hálózat a Tanszabadság képviseletében hozzászólásra kérték fel Trencsényi Lászlót. Az alábbiakban e felszólalás olvasható.
Bevezetésképp köszönet azért, hogy tanárember is szót kaphat a kultúráért szóló demonstráción. Ebben bizonyára szerepet játszik az az álláspont, melyet egy XX. század végi magyar művelődéspolitikus fogalmazott – akkor, amikor még nem adta el 30 garasért magát magát: „a közművelődés takaróját az iskolában varrják.” Ehhez kapcsolódóan személyes okom is van részt venni ezen a demonstráción: a szemem láttára hasogatták szilánkká – mondhatni azeri baltával – a kultúra, a műveltség oszthatatlan egységét helyreállítani próbáló intézményt (300 ilyen volt az országban), az általános művelődési központokat - az iskola államosítása kihúzta a szőnyeget a szépreményű innováció alól.
Rendhagyó irodalomórára készültem. Hoztam néhány verssort.
1. „A gazda bekeríti házát….” – Figyelmeztetem L. Simon Lászlót, nem az ő meggyeskertjére s cinkosai kertjeire gondolt Babits Mihály, amikor e sorokat leírta, hanem a diktatúrák elleni szellemi önvédelemre!
2. „Van-e ott haza még, ahol értik e hexametert is?” (Radnóti)
Érvényesül-e a gyerektársadalom joga a művelődéshez? Segítik-e a kultúrához való hozzáférést az oktatási intézmények? Nem!
- 16 éves tankötelezettség
- beteljesül a szegregáció (már szabad is!)
- szakmunkásképzésből kivont közismereti képzés
- ideologikus nemzeti alaptanterv
- buta, hamis, hibás tankönyvek
- az iskolán kívüli művelődéstől megfosztás
- művészetoktatásból forráskivonás
- művelődős gyerekközösségek, így a gyerekszínjáték elsorvasztása
- színházi gyerekműsorok árainak piaci helyzete
- gyerekfilmgyártás befagyasztása, mozik bezárása, még a vasárnapi plázabezárás is az utcára kergeti a serdülőket
- az iskolai tantervvel nem egybehangolt médiaszolgáltatás (iskolatévé, iskolarádió)
- 750 pl-ban jelenik meg a pedagógiai szaksajtó „vezérhajója”
- elhalt a Kincskereső, az irodalmi gyereklap a 70-es években 30
- Zánkán elrohad őrizetlenül a világhírű Gyermekalkotások Galériájának anyaga, ebek harmincadján az európai jelentőségű Ifjúságmozgalom-történeti Múzeum.
Sajnos a sornak itt nincs vége …
Érvényesül-e a gyerektársadalom joga a művelődéshez? Segítik-e a kultúrához való hozzáférést az oktatási intézmények? Nem!
- 16 éves tankötelezettség
- beteljesül a szegregáció (már szabad is!)
- szakmunkásképzésből kivont közismereti képzés
- ideologikus nemzeti alaptanterv
- buta, hamis, hibás tankönyvek
- az iskolán kívüli művelődéstől megfosztás
- művészetoktatásból forráskivonás
- művelődős gyerekközösségek, így a gyerekszínjáték elsorvasztása
- színházi gyerekműsorok árainak piaci helyzete
- gyerekfilmgyártás befagyasztása, mozik bezárása, még a vasárnapi plázabezárás is az utcára kergeti a serdülőket
- az iskolai tantervvel nem egybehangolt médiaszolgáltatás (iskolatévé, iskolarádió)
- 750 pl-ban jelenik meg a pedagógiai szaksajtó „vezérhajója”
- elhalt a Kincskereső, az irodalmi gyereklap a 70-es években 30
- Zánkán elrohad őrizetlenül a világhírű Gyermekalkotások Galériájának anyaga, ebek harmincadján az európai jelentőségű Ifjúságmozgalom-történeti Múzeum.
Sajnos a sornak itt nincs vége …
3. „Meddig lesz hely, hol felolvashatol?” (József Attila)
A megfélemlített pedagógustársak már saját jogaikért sem mernek szót emelni
Hát a gyermekek jogaiért?
Az organikus értelmiség kialakulásának ellehetetlenítése a felsőoktatási ellenreformmal
Vajon mikor korlátozzák az utcára szorított szólásszabadságot is?
A megfélemlített pedagógustársak már saját jogaikért sem mernek szót emelni
Hát a gyermekek jogaiért?
Az organikus értelmiség kialakulásának ellehetetlenítése a felsőoktatási ellenreformmal
Vajon mikor korlátozzák az utcára szorított szólásszabadságot is?
Szegény az ország? Ezért a megszorítások? Ha igaz lenne, akkor is érvényesíteni kellene az ENSZ Gyermekjogi Egyezményének előírását, mely szerint a „gyermek mindenek feletti érdekeit” válsághelyzetben is érvényesíteni kell.
Ráadásként egy drámarészlet.
Tiborc panasza a Bánk bánból.
- Ő csordaszámra tartja gyülevész szolgáit…… - Emlékezetes: a nádor megnyugtatja a panaszkodó jobbágyot, aki magára találva így felel: „Él még Bánk”.
Él még Bánk?
- Ő csordaszámra tartja gyülevész szolgáit…… - Emlékezetes: a nádor megnyugtatja a panaszkodó jobbágyot, aki magára találva így felel: „Él még Bánk”.
Él még Bánk?